VELİ ALTINKAYA


YHT GARI DEĞİŞTİ

Gündem - Veli Altınkaya


Ulu Hakan Abdülhamid?Han´ın İstanbul-Bağdat-Medine demiryolu projesi, bizim coğrafyamızın demiryolları ile tanıştığı ilk çalışmaydı. Cumhuriyetin ilanından hemen sonra ise, Gazi Mustafa Kemal Atatürk´ün, ?yurdun dört bir yanını demir ağlarla örme´ projesinin gereği olarak, Ankara merkezli yurt genelinde demiryolu inşaatları başlatıldı.

Bu çerçevede, Kayseri´ye demiryolu 29 Mayıs 1927´de geldi.

Keşke DDY Kayseri İşletme Müdürlüğü, geçtiğimiz yılın mayısında, ?Kayseri´ye demiryolunun gelişinin 90. Yılını? hiç olmazsa bir bülten ile hatırlasa-hatırlatsaydı.

Demiryolu, büyük bir nimet. Dün de böyleydi, bugün de, yarın da böyle olacak.

Kayseri, 15 yıldır demiryolunu iki odaklı tartışıyor. Bunlardan birincisi; 1927´de gelen ve şehir içinde bulunan hattın taşınması, diğeri ise, Kayseri-Ankara arası Yüksek?Hızlı Tren Projesi...

Mart 1994´te yapılan seçimlerle yerel yönetimlerde iktidara gelen önce Refah, sonra Fazilet ve nihayet?AK?Partili belediye başkanları, özellikle Kocasinan ilçesinin gelişmesinde demiryolunun adeta bir ?demir duvar´ ördüğünü belirterek, tıpkı çevreyolu gibi demiryolunun da şehir dışına çıkartılmasını ara ara ısrarla dillendirdiler.

1994-2002 sonuna kadar belediye başkanlarının partilerinin iktidar olamaması (11 aylık Refah- Yol Hükümetini saymıyorum) nedeniyle şehir içindeki demir yolu hattının taşınması lafta kaldı.

Devlet?Demir?Yolları Genel?Müdürlüğü, işin başından beri bu ?taşınma´ tartışmalarına hep kulak tıkadı. Belediye başkanlarından gelen taleplere karşı, sürekli bir??Demir duvar´ ördü. Sonuçta, 2004 yılında Cumhuriyet?Meydanı´nda düzenlenen bir imza töreninde dönemin?Başbakanı Recep?Tayyip?Erdoğan ve Başbakan?Yardımcısı Dışişleri Bakanı Abdullah Gül´ün de şahitlikleri ile bir protokol imzalandı.

Bu protokole ve  ?Güçlü AK?Parti iktidarına rağmen´ DDY mevcut hattı taşımamak için yıllarca direndi. Belediyeler, mevcut hat ve çevresindeki arsaların kendilerine verilmeleri halinde, yeni hattı yapabileceklerini söyledi; DDY, ?Ütüleceğiz´ direnci ile ?demir duvarı´ daha da kalınlaştırdı.

Sonuçta, DDY bir tespit yaptırdı ve arsalarını vermedi. Arsalarının imar planını kendileri yaptı. Ancak, o imar planı da belediye meclisinden geçmedi.

Uzatmayalım, sonuçta DDY, mevcut hat yerinde dururken, yeni çevreyoluna paralel bir demiryolunun yapımını tamamladı.

Yeni demiryolu tamamlandı; ancak, ?pantolonsuz ceket giyilip, kravat takılmış´ gibi, yeni hattın ne istasyonu vardı; ne de bazı bağlantıları...

Bu arada ?Şehir´ eski hattın taşınması halinde buradan yapay nehir vs akıtılmasını dahi tartıştı. Bir ara Kocasinan´ın geleceği adına ?eski hat mutlaka taşınmalı? fikri tartışılırken, sonra ?Canım böyle bir hattı niye taşıyoruz, Yeşilhisar-Sarıoğlan arasında bu hattı banliyö işletmesi için niye kullanmıyoruz? denildi.

Ve bu fikir galip geldi. DDY´de mevcut hattı taşımamak, yeni hat üzerine istasyon vs yapmamak için ?demir duvarı´ sürekli kalınlaştırıyordu.

Kayseri bir yandan bunları tartışırken, 2007´de bu fakirin şehrin gündemine getirdiği Ankara YHT hattı, talebi  özellikle 2011 seçimlerinden sonra yüksek sesle konuşulmaya başlandı.

Son olarak mevcut hattın banliyö işletmesi için kalmasına, yeni yapılan hattın NNY Üniversitesi karşısına (Mobilyakent´in hemen bitişiğinde) bir gar binası yapılmasına, hatta Kayseri-Yerköy arası YHT hattının gar binasının da burası olmasına karar verilmişti...

Geçtiğimiz hafta (10 Ocak´ta) Ankara´da yapılan ?Ulaşım?Zirvesi´nde aslında önemli bir konuda yine fikir değişikliği yapılmış. Bu değişiklik, şuana kadar basınımızın gözünden kaçtı. Hem toplantının olduğu gün Bakan Özhaseki´nin hem de, sonraki bir kaç gün içerisinde milletvekillerinin yaptığı konuşmalarda yeni ?değişiklik´ kararı ile ilgili bilgiler verildi; ama, bu yeni kararın özellikle altı çizilmedi, detaylı yorumlanmadı.

Peki yeni karar ne?

Kayseri-Yerköy arası YHT hattının ihalesi veya yapımını vs yorumlayacak değilim. Ama son karar YHT ile alakalı. Yeni karara göre, YHT garının yeri yine değişmiş.

Yukarda izaha çalıştığım gibi eski kararda YHT hattı yeni çevreyoluna paralel yapılan yeni demiryolu hattının NNY Üniversitesi karşısındaki alanına yapılacaktı.

Ankara´da Bakan Özhaseki, milletvekilleri, belediye başkanları ve Ulaştırma Bakanlığı bürokratlarının katıldığı 10 Ocak tarihli toplantıda Yüksek?Hızlı Tren garının şehir içindeki mevcut tarihi gar binası, yani 1933 yılında yapılan tescilli ve fevkalade güzel bir mimariye sahip, gar binası olması kararlaştırılmış.

İyi de olmuş.

Yani, Bakan Özhaseki´nin ifadesiyle, bu yıl ortasında ihalesi yapılacak ve temeli atılacak olan Kayseri-Yerköy arası YHT projesi, üç yıl içerisinde bitirilince (Bakan Bey´in açıklamasından 2021 yılında bu işin biteceğini anlıyoruz. Ölmezsek takibi boynumuzun borcu olsun) nihai istasyon Devlet?Hastanesi acilinin kuzeyindeki mevcut gar binası olacakmış...

 Tabii yanına mevcut mimariye uygun ek binalar da yapılacak.

Haa... Bu arada yeni demir yolu istasyonu da yine daha önce belirlendiği gibi NNY?Üniversitesi karşısına inşa edilecek. Sanıyorum, hızlı tren bu istasyonda da duracak. Ama, şehir merkezi odaklı nihai istasyon mevcut gar binası olacak.

Mevcut tarihi gar binasının YHT?istasyonu olarak kalması talebinin, AK?Parti Grup?Başkanvekili Mustafa Elitaş tarafından Ulaştırma Bakanı Arslan´a iletildiği, Bakan Arslan´ın bürokratlarına bu yönde çalışma talimatı verdiği ve nihayet Bakan Özhaseki´nin başkanlığında yapılan toplantı da ?hazirunun´ bunda mutabık kalarak nihayetlendirdiği açıklandı...

Bizde konuyu bu vesile ile daha geniş bir şekilde kamuoyuna duyurmuş olduk...

Ancak daha işin başındayken bir uyarı daha yapalım...

Malum şehir içi mevcut hafif raylı sistem hattı mevcut gar binasının önünden geçmiyor.

Bu yıl içerisinde başlayacak ve yine Bakanlık-Büyükşehir ortaklığında yapılacak olan,?Belsin, Otogar, Şehir?Hastanesi, NNYÜ, Yeni Gar Binası ve Mobilyakent?bağlantılı raylı sistem hattı  şehir içi toplu ulaşım açısından bu talebi karşılayacaktır.

Ancak, son karara bağlı olarak, siyasiler ve bürokratlar acaba; ?Canım, şehir içi hafif raylı sistem hattını halen mevcut olan ve 2021 itibariyle YHT hattının istasyonu olarak hizmet verecek olan gar binası bağlantılı bir raylı sistem hattına gerek yok. Nasıl olsa burası Erkilet bağlantılı raylı sistem hattına 400-500, Düvenönüne ise bir km kadar uzaklıkta, YHT ile gelip ve gidenler bir şekilde buradan ulaşım sağlarlar? diye mi düşünüyor?

Çelik?Başkan, mümkünse buraya bir sapakla, hafif raylı sistem hattının da getirilmesinin planlanması talimatını vermelidir.

İnşallah, ölmeden YHT´ye?binip 1.5 saatte Ankara´ya gidip gelmeyi görürüz.