VELİ ALTINKAYA


ÜRETİM VE BİR FERYAD

Gündem - Veli Altınkaya


?...Vatanda endüstrinin gelişmesini sağlamayı medeni bir millet olmanın temel taşı sayıyoruz??

Gazi Mustafa Kemal Atatürk´e ait olan bu sözler Kayseri Sanayi Odası Meclis?Salonu´nun duvarında yazılı...

Atatürk, bundan 90 yıl önce ?medeni bir millet´ olabilmek için ?endüstrinin gelişmesini sağlamalıyız´ demiş. O halde bugün, Türkiye gelişmiş bir ülke, 81 milyon da ?medeni bir millet´ olmak istiyorsa, endüstrisini mutlaka geliştirecek...

Yani üretecek, üretecek, üretecek... Hem de teknolojisi yüksek ürünler üretecek.

?Medeni bir millet´ olmak için ?Üreten?Türkiye´yi kurmak lazım. ?Tüketen Türkiye´ ile hiçbir yere gidemeyiz; bilakis komşumuz Yunanistan´da yaşandığı bir gibi, bir süre sonra ekonomik olarak güçlü milletlerin esiri olarak yaşamaya mahkum oluruz.

KAYSO Başkan Mehmet?Büyüksimitçi, Meclis?Başkanı Abidin Özkaya ve yönetim kurulu üyeler ile 2018´i değerlendiren ve 2019´a yönelik hedef ve beklentilerini aktaran bir basın toplantısı yaptı.

Büyüksimitçi, önce KAYSO?ile ilgili genel bilgiler aktardı. KAYSO´da 25 meslek komitesi ve 51 meclis üyesinin bulunduğunu, Oda´nın üye sayısının da bin 528 olduğunu kaydetti.

Büyüksimitçi, daha sonra bir süredir ısrarla dillendirdiği ?Yerli Otomobil´ konusundaki çağrısını bir daha tekrarladı. Bugün, Cumhurbaşkanı Erdoğan´ın da katılacağı ?Ekonomik?Şura´ toplantısı yapılacakmış. Orda da Kayseri ve çevresinin bu yöndeki ısrarını bir daha aktaracak Büyüksimitçi.

Bugün ülke nüfusunun neredeyse 1/3´ü Marmara Bölgesi´nde. Yani İstanbul, Kocaeli, Bursa, Tekirdağ vs yaşıyor... Liman bahanesi ile birçok yatırım bu bölgeye yapılıyor. Yatırım dolayısıyla bölgede bir süredir yoğun nüfus artışı var. İstanbul uzun süredir yaşanamaz halde. Kocaeli, Bursa, hatta Tekirdağ´ın Çorlu bölgesi de aynı çizgide ilerliyor.

Bir ülkede kalkınmayı bütün alanlara, şehirlere yaymazsanız her manada sıkıntı yaşanır. Demografik olarak sıkıntı yaşanır, ekonomik olarak sıkıntı yaşanır, sosyal ve kültürel olarak sıkıntı yaşanır.

Başta Cumhurbaşkanı Erdoğan olmak üzere, yerli otomobil konusunda karar vericiler, bu aracın belli parçalarının Kayseri, Konya, Erzurum ve çevresindeki illerde üretilmesine karar vermeli. Aksi takdirde tüm nüfus ve üretim yoğunluğunu konuşlandırdığınız bölgeleri yaşanabilir kılmak için, bir süre sonra yeni yeni projeleri hayata geçirmek zorunda kalırsınız.

Büyüksimitçi´nin bu yöndeki çağdı ve çabalarını takdirle takip ettiğimizi belirtelim.

KAYSO, KTO ve AGÜ?işbirliği ile önümüzdeki günlerde  ?Model Fabrika Yatırımını´ anlatacak 14 milyon lira sermayeli bir şirket kurulacakmış. Bu şirket için 2 milyon dolar kadar da AB´den hibe alınacakmış.

Bu şirket, üniversite sanayi işbirliğinin güzel bir uygulaması olarak verimliliği artırmak, yazılımı, otomasyonu geliştirmek için teorik ve pratik eğitim verecekmiş.

Büyüksimitçi yeni dünyanın yeni ticaret sistemi konusunda da önemli uyarılarda bulundu.

e- Ticaretin artık dünyanın bir gerçeği olduğunu hatırlatarak mealen, ?Biz geleneksel ticareti değişen teknoloji ve şartlara mutlaka adapte etmeliyiz´ dedi. Bu manada e-ticarete Kayseri´de ilgili olduğunu, ancak bu şirketlerin kargo ve paketlemede sıkıntılarının bulunduğunu belirterek, ?bu sıkıntıların aşılması için bir dizi önlemler alacağız´ cümlelerini kullandı.

Büyüksimitçi, AR-GE ve tasarım çalışmalarına özel önem verdiklerini söyledi. Kayseri OSB´nin bakanlıktan izinli ve tescilli olarak kurduğu Tasarım Merkezi´nin önemli bir ihtiyaca cevap verdiğini belirterek, OSB yönetimine teşekkür etti KAYSO?Başkanı.

Rekabetin, değişime, dönüşüme ayak uydurabilmenin, pazarda pay sahibi olmanın, teknolojiyi yakalayabilmenin ve tüketici taleplerini karşılayabilmenin en önemli yollarından biri de, AR-GE çalışmalarına ağırlık vermek. KAYSO´nun çağrısı ile geçtiğimiz yıl 12 şirket AR-GE Merkezi kurmuş.

Bunlar:

Kayseri Şeker, Hasçelik, Aspilsan, Boytaş, Merkez?Çelik, Küçükler?Tekstil, Güven?Makina, Başyazıcıoğlu Tekstil, Türkuaz, Kilim Mobil, Kayseri Ulaşım A.Ş. ve Kayseri Orta Anadolu A.Ş...

Bu şirketlerimizi kutluyorum.

Kayseri´nin ihracatı 2018´de % 18.9 oranında artmış. Bu Türkiye ortalaması olan % 11´in üzerinde. İhracat rakamları 2017´de 1.613 milyar dolar iken, geçtiğimiz yıl 1.919 milyar dolara çıkmış. Hatta Serbest?Bölge´den yapılan ihracat da ilave edildiği zaman bu rakam, yaklaşık 2.265 milyar dolara ulaşıyor. Kayseri ihracatın da ilk sırayı mobilyanın aldığını da bir not olarak aktaralım.

Büyüksimitçi Kayseri´nin şu anda ihracatta 12. sırada olduğunu ve önümüzdeki yıl bunu 10 çekme hedeflerinin bulunduğunu söyledi.

Geçtiğimiz yılın ilk 11 ayında Kayseri´nin yaptığı ithalat da 1.317 milyar dolarmış. Buna aralık rakamını da eklerseniz ortalama 1.4 milyarı biraz aşan ithalat var gibi. Yani, Kayseri, Türkiye´nin aksine dış ticaret fazlası veren bir il.

Büyüksimitçi Oda bünyesinde Yüksek İstişare Kurulu oluşturulduğunu, İhracat Destek?Ofisi, Devlet Destekleri Bilgilendirme Ofisi gibi üyelerin ihtiyaçlarına cevap verecek birimleri de hayata geçirdiklerini söyledi.

2019 hedefleri arasında stratejik yatırımların yer alacağını ifade etti Büyüksimitçi. Bu manadan olmak üzere savunma sanayi ürünleri, yüksek teknoloji ürünleri ve tıbbi ürünler noktasında çalışmalar yapılacakmış.

Kayserili hayırseverlerin 12 Eylül sonrasında yaparak ?TSK?Güçlendirme Vakfı´na bağışladığı. ASPİLSAN´ın Mimarsinan OSB´ye önemli bir yatırım başlattığının müjdesini verdi Büyüksimitçi. TSK ´nın da ihtiyacı olan birçok bataryanın burada üretileceği ifade edildi. 2 milyon batarya üretecek bu tesisler önümüzdeki yılsonunda üretime geçecek ve 200 kişi de istihdam edecekmiş.

Bu sevindirici bir haber.

KAYSO?Başkanı Büyüksimitçi´nin sözlerinin sonuna doğru kullandığı bir cümle yürek parçalayıcı türden. Diyor ki:

Kayseri Mersin arası taşıma, Çin?Kayseri veya Kayseri- Çin arası taşımadan (nakliyeden) daha pahalı...

Bu üreten bir işletmenin, insanın feryadından başka bir şey değil.

Hükümet, DDY derhal bu sese kulak vermeli. Üreten bir?Türkiye´nin önündeki bu engeller kaldırılmalı, DDY´nin eski hatları mutlaka sanayi ürünlerinin limanlara ulaştırılmasında aktif kullanılmalı. İnsan taşımacılığı da YHT´ler ile yapılmalı.

KAYSO Başkanının aktardığı bir çok konuyu önümüzdeki günlerde detaylandırarak değerlendirme imkanı buluruz.

Türkiye´nin kurtuluşu üretimden geçiyor. Biz tüketen değil, üreten bir toplum olmalıyız. Daha çok üretip, daha az tüketmeliyiz... Devletin hemen her gün bir teşvik uygulaması açıkladığı günümüzde bu destekler ?Üretim?Kültürü´ yani teşebbüs kabiliyeti olan şehirlere verilmeli. Aksi takdirde açıklanan teşviklerle sonuç alınamaz.

Hedef Üreten?Kayseri, Üreten?Türkiye...