SAMİ DAYANGAÇ


SOSYAL MEDYAYA YENİ DÜZEN

GÖZLEM - Sami DAYANGAÇ


İnternet kullanıcılarının yakından bildiği, kullandığı sosyal medyada yeni düzenlemeler yapıldı. Örnekler verelim, Facebook Amerika’da kurulan bir şirket. Ülkemizde kullanıcı sayısı 37 milyon. Dünyada 10. sıradayız. Bu kurumun 35 ülkede ofisi var. Bir şikayet, talep vb. de ülkemizde başvuru merkezi yok. Devam edelim. İnstagram, kullanıcı sayımız 38 milyon. Dünya sıralamamız 6. Bu şirketin 4 ülkede ofisi var, bizde yok. Twitter kullanıcı sayımız 12 milyon civarı. Dünya sıralamamız 6.’lık. 18 ülkede ofisleri var, bizim ülkemizde yok.

TikTok kullanıcı sayımız 28,5 milyon. Dünya sıralamamız 3.’lük. Youtube, Google’ den sonra ülkemizde en çok ziyaret edilen site. 9 ülkede ofisleri var, bizde yok.

Ülkemizde her bir internet kullanıcısı başına düşen sosyal ağlardaki ortalama hesap sayısı 9,1.

Ülkemizde ofisleri bulunmayan, tüm bilgilerin doğrudan yurt dışına çıkıp dönen mecralar devletimiz tarafından pek çok ülkede olduğu hale getirildi. Pek çok ülkede temsilcilikleri bulunan sosyal medya bundan böyle ülkemizde de temsilcilik bulundurmak zorunda. Dikkatle inceleyelim, bu kanun Anayasa Mahkemesi’ne giderse bilin ki ülkemiz için hayırlı bir iştir. Gelelim işin detaylarına.

Twitter, Facebook, İnstagram ve Youtube gibi sosyal ağlara yönelik özel hayat düzenlemesi yasalaştı. TBMM Genel Kurulu, 16 saat süren maratonun sonunda ‘İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'ni kabul etti. Sosyal medya alanında düzenleme yapmaya çalışan ülkelere de örnek olacak kanun teklifinin detayları açıklandı.

İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Yeni yasayla beraber, bir mahkemenin ve regülatör kurumun kararını yerine getirmeyen şirketin internet trafiği bant genişliği önce yüzde 50, daha sonra yüzde 95 oranında daraltılacak. Bu, o servisin Türkiye’de pratik olarak kullanılmasını çok zorlaştıracak bir önlem. Dolayısıyla Türkiye’de reklam gösterme imkanı kalmayacak ve Türk reklam verenlerden gelir elde edemeyecek.

Sosyal ağ sağlayıcıları, Türkiye’deki kullanıcıların verilerini Türkiye’de barındırmak zorunda olacak. Bu da, dünyadaki pek çok şirketin, sosyal medya şirketlerine zorunlu kıldıkları bir şart. Türkiye de artık aynı şartın sağlanmasını isteyecek. Kişiler tarafından da sosyal ağ servislerine belli bir içeriğin kaldırılması için başvuru yapıldığında bu başvurulara belirlenen süreler içinde olumlu ya da olumsuz yanıt verilmesi zorunlu olacak. Başvuruları yanıtsız bırakan sosyal ağ servislerine ise para cezası verilebilecek. Hukuka aykırı olduğu mahkeme kararıyla saptanan içerik de mahkeme kararıyla sosyal ağ servisine bildirilecek. Sosyal ağ servisi buna rağmen belirlenen süre içinde içeriği kaldırmaz ise kişilerin veya kurumlarında yaşadığı zararların karşılanmasından sorumlu olacak. Ayrıca ağır tazminat davalarına da konu olabilecek. İçerikler nedeniyle zarar görenler ise sosyal ağ sağlayıcısından zararın tazmini istenebilecek. Kişilik hakkı ihlalinde 5 milyon TL ceza uygulanacak. Hak ihlalinde temsilciye başvuru mekanizması olacak ve sosyal ağlarda ‘unutulma hakkı’ olacak.