VELİ ALTINKAYA


KOMŞUYU KISKANMAK...

GÜNDEM - Veli ALTINKAYA


Cumhurbaşkanımızın katılımıyla haftasonu K.Maraş 4,6 milyar lira maliyetli bir yola kavuştu. Maraş-Göksun arasını 40 dakikaya düşüren yol için 16 bin 316 metre uzunluğunda 11 çift tüp tünel, 570 metre uzunluğunda 2 viyadük, 145 metre uzunluğunda 3 köprü ve 734 metre uzunluğunda 6 köprülü kavşak yapılmış.

Maraş’a hayırlı olsun. Cumartesi günü Maraş gazetelerine baktım.

Kahramanmaraş Manşet Gazetesi ‘Dağlar Delindi, Yollar Kısaldı, Beklenen Gün Geldi’ , ‘Mahir Ünal’ın Söz verdiği Projeler Bir Bir Hayata Geçti’ , Kahramanmaraş’ta Bugün Gazetesi Mahir Ünal’ın kocaman bir fotoğrafını kullanarak ‘Söz Verdi Yaptırdı’ manşetiyle çıkmış.

Bu yol, K.Maraş’ı Karadeniz’e de bağlayacak. AK Parti K. Maraş Teşkilatı gazetelere verdiği ilanla, “4,6 milyar liralık dev yatırım. Kuzeyi Güneye Bağlayacak/Ekonomiye Can katacak’ sloganını kullanmış.

Demek ki bizim (Kayseri’nin) ‘Ekonomimize can katacak’ yollarla bağlantıya ihtiyacımız yok. Yoksa bizim yollarımız niye açılmasın. Bırakın yeni yolları Kayseri-Ankara yolumuz bile acınacak halde.

Maraş’a gıpta etmedim dersem yalan olur. Sivas ve Yozgat’a yakında Yüksek Hızlı Tren’e binecek olmaları, Niğde’ye Ankara ve güney otoban bağlantısı nedeniyle gıpta ediyor, bu illeri kıskanıyorum. Hased biri değilim aslında. Komşularımıza yapılanları büyüklerimize gösterip (tabi görmek ve duymak isterlerse) onları harekete geçirmek için çabalıyorum.

Artık benim köyüme en yakın il konumundaki Maraş’a da gıpta ile bakıp, kıskanır oldum.

Benim köyüm Sarız Yeşilkent, Kayseri’ye 154 Km uzaklıkta, Göksun-Tufanbeyli sınırında. Köyüm yeni yolla Maraş’a 94 Km’ye düşmüş. Yani bir saat. Acaba Maraş’a bağlanmak için köyde referandum mu yapsak diye düşünmüyor değilim.

Kayseri-Ankara YHT’nin ne zaman ihale edileceği belirsiz. Otoban konusunda da bir gelişme yok. Karayolları Genel Müdürü haftasonu Kayseri’ deymiş. Büyüklerimizin haberi var mıydı bilmiyorum. Kayseri Niğde otoyol bağlantısı için 3 ayrı avan çalışma Genel Müdür tarafından Bakan’a sunulmuş. Ama Bakan Bey’den bir talimat alamamış Genel Müdür.

YHT-Otoyol bağlantısından ümidimi kestim; bari ben de köyümü bana yaklaştıracak yoldan bahsedeyim. Onun da yapılacağından şüpheliyim ya, olsun, nostalji yapalım.

2 Şubat 2017’de ‘Bu Yolun Önemini Bilmiyoruz’ başlığı ile yaklaşık 9 bin kişinin okuduğu bir yazı yazmışım. O yazının bir kısmını buraya alıyorum. Gerisini siz takdir edin:

“... Ulaştırma Bakanı´nın Kayseri ziyaretinde masaya yatırılan dosyalardan biri de 2014´te Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) yol ağına resmen alınan Tomarza- Tufanbeyli-Göksun yoluydu.

Kayseri kamuoyu bu yolun önemini çok bilmiyor. Zira Kayserililerin çok azının bu güzergâhla işi var. Ülkemiz yönünü nasıl batıya dönmüşse, bizimkiler de ilk etapta Ankara-İstanbul istikametindeki çalışmaları takip ediyor. İkinci olarak da güneye yani Antalya, Mersin kısmen Adana istikametine yönelik çalışmalar gündemimizde...

Elbette (Ankara-İstanbul-İzmir istikameti) ve güney batıya (Konya-Antalya güzergâhı) yönelik her çalışmayı takip edelim. Ama bizim açımızdan Malatya bağlantılı doğu, Sivas bağlantılı kuzeydoğu ve K.Maraş bağlantılı güneydoğu coğrafyasını da yabana atmamamız gerek. Aslında Malatya, Sivas ve Maraş bağlantıları ticaretimiz açısından diğer iki hattan daha önemli.

Bugün normal karayolu bağlantısı ile Kayseri´nin Göksun´a uzaklığı 190 Km kadar. Keza Tufanbeyli’ye mesafesi de bir o kadar.

Aslında Adana´nın Tufanbeyli, Saimbeyli, hatta Feke gibi ilçeleri ile Maraş´ın Göksun ilçesini Kayseri´ye daha kestirme bağlayan yollar var.

Ne demek istediğimi Tomarza, Develi, kısmen de Sarız halkı daha iyi anlar.

Keza Develi´nin hemen güneyinden Gezbel’i aştığınız zaman Tufanbeyli-Saimbeyli yoluna çıkarsınız. Bu yolun Kayseri tarafı fena değil; ama Gezbel sonrası, yani Adana bağlantılı bölümü sıkıntılı.

Tomarza´nın Orta Toroslar´ın eteklerinde yaşayan ahalisi de Sarız, Tufanbeyli, Saimbeyli, hatta Göksun´a gideceği zaman var olan ve yaz aylarında Toroslar’ı ancak aşabildiğimiz bu yolu kullanıyorlar...

Bu yol yapılırsa Kayseri- Maraş bağlantısı 2 saate düşecek. Maraş bağlantısı demek Antep ve Urfa’nın da yakınlaşması demek. Bu yöre halkı ve bölge ile ticaret yapanlar projenin önemini daha iyi anlayacaktır.

Bu yolun güzergâhı şöyle:

Kayseri, Tomarza, Toklar, Arslantaş, Ayvat, Tozlu, Tufanbeyli, Bozgüney, Keklikoluk ve Göksun...

Yukarıda uzun uzun izaha çalıştığım gibi bu güzergâhta bir yol var. KGM, için mevcut yolu genişletmek zor değil. Ancak bu yol Orta Toroslar´dan geçiyor. Yolun geçtiği yerlerde yükseklik 2 bin metreye kadar çıkıyor. Bu projeyi maliyetli ve anlamlı kılan Toroslar´ın 5,5 Km kadar delinip 2 tünel yapılacak olması. 5,5 Km uzunluğunda bir tünelle Orta Toroslar aşılacak ve benim doğduğum topraklara Binboğa ve Tahtalı Dağları arasındaki geniş ovaya ve Maraş’a, Antep’e, Urfa’ya daha rahat ulaşacağız.

Bu yolun 2023´e ancak biteceğini sanıyorum. Bu projede en önemli maliyeti ve zamanı 5,5 Km uzunluğundaki tünel alacak. Devletin kayıtlarına giren bu projenin eninde sonunda tamamlanması mukadder. Yeter ki plana, programa alınmış olsun.

Bu güzergâhın bizden çok K. Maraşlılar tarafından daha yakından takip edildiğini belirteyim. Aynı şekilde Tufanbeyli, Saimbeyli, Feke, hatta Kozan ahalisi de bu projeyi bizden çok takip ediyor. Bu yolun tamamlanması ile Kayseri ayrı bir noktadan cazibe merkezi olacak.

Bir hususu daha aktarıp yazıyı noktalayalım.

Kayseri´nin Niğde yakınlarından Ankara-Adana otobanına bağlanmasını 2007 seçimleri öncesi milletvekillerine sormuştum. On yıl aradan sonra bu konunun planlama, hatta programa alınma bazlı konuşuluyor olmasından duyduğum mutluluğu da ifade etmek isterim...”

NOT: Demek ki 2017’de hizmet beklentisinde daha iyimsermişim. Büyüklerimizin Kayseri’nin Niğde otoyoluna bağlanması için çaba sarfettiğine inanmışım. Hatta 2014’da KGM ağına alındı diye Tomarza-Göksun yolunun da 2023’e tamamlanacağını zannetmişim. Biz de, siz de ders çıkartın yaşadıklarımızdan ve yaşayacaklarımızdan.

Gözen aydın Niğde-Nevşehir...

Gözün aydın Yozgat...

Gözün aydın Sivas…

Gözün aydın Kahramanmaraş...

Canın sağolsun Kayseri...