EDİTÖR

SAYFA EDİTÖRÜ

   Süleyman ERDOĞAN
   editor@kayserihaber.com.tr                      

   


VELİ ALTINKAYA


KAPADOKYA TRENİNİ DE, YHT´Yİ DE UNUTUN

Gündem - Veli Altınkaya


Şükürler olsun Kayseri-Ankara arası hızlı tren işi artık şehre mal oldu.
Başbakan?Yıldırım´ın muhtemel ki Bakan Özhaseki´nin telkiniyle hem Mitingde, hem de Sanayi Gecesi´nde, ?Kayseri´ye hızlı treni getireceğiz? sözleri en fazla alkışı aldı.
Başbakan Yıldırım, mealen Kayserililerin her türlü hizmete layık olduğunu, yaptıkları hizmetlerin Kayseri için bir lütuf olmadığını ve bu şehrin bu hizmetlerin daha fazlasını hak ettiğini belirterek, ?Kayseri´ye hızlı treni de Yozgat üzerinden getireceğiz? dedi.
Bu konuyu çok yazdık, yorumladık. Son olarak bir hafta kadar önce uzun uzun Kapadokya treni mevzuunu yazmıştım.
Kapadokya treni konusunda İstanbul´daki bir grup işadamının yurtdışı işbirliği ile Ankara-Sivas YHT hattını Kırıkkale´nin?Delice ilçesinden ayırarak?Kırşehir, Hacıbektaş ve Nevşehir üzerinden?Kayseri´ye ?Yap-İşlet Devret? modeli ile getirmek istediklerini ifade etmiştik.
Kapadokya treni ile ilgili yorum yaparken de, Yerköy-Kayseri arası hızlı tren hattını bu noktaya (geldiğimiz nokta ile ilgili hala belirsizlikler de var) getirinceye kadar, Kayseri tabiriyle ?Gö göbeğimizin patladığını´ belirterek, ?Kapadokya treni daha şirin ve rantabl gelebilir. Ama, öbür hatla ilgili az-çok bir mesafe katetmişken, birde bunu başımıza çıkartmayın. İşi uzatabiliriz. DDY yetkilileri zaten bu işe zoraki rıza gösterdi? mealinde yorumlar yapmıştım.
Kapadokya treni projesini, TİM?Başkanvekili de olan AGÜV?Başkanı hemşehrimiz Mustafa Çıkrıkçıoğlu´nun başında bulunduğu bir grubun dillendirdiğini yazmıştık.
Abdullah Gül Müze ve Kütüphanesi´nin açılışı dolayısıyla şehrimize gelen AGÜV?Mütevelli Heyet?Başkanı Mustafa Çıkrıkçıoğlu ile ayaküstü bu tren konusunu konuştum. Mealen dediki Sayın?Çıkrıkçıoğlu:
?Veliciğim sizin yazınızı okuduk. Biz üç yıl kadar önce böyle bir niyetle yola çıktık. Ancak, hükümet yetkilileri ile yaptığımız görüşmede bu hattı devletin yapacağını öğrenince çalışmalarımızı dondurduk. Bir işi devlet yapacaksa biz ancak buna saygı duyarız. Kayseri´ye hızlı trenin gelmesi hepimizi memnun eder. Bizim arkadaşlarımızın Kapadokya treni olarak ifade ettiği çalışma dondurulmuş, durdurulmuştur.?
Peki şimdi ne olacak?
Başbakan?Yıldırım´ın söylediği ve halen proje çalışmaları devam eden Kayseri -Yerköy arası hızlı tren işinin Ankara Sivas YHT hattı ile eş zamanlı bitirilmesi için hep birlikte bastıracağız.
Kapadokya Treni işini artık unutalım. Önümüzdeki on yılda Antalya-Konya-Aksaray-Nevşehir ve Kayseri YHT?hattı devreye girebilir. Zaten o zaman turizm odaklı önemli bir bağlantı kurulmuş olacak.
Dedim ya biz Kayseri-Yerköy arasının biran önce yapımının başlaması için bastırmalıyız. Ankara Sivas arasında 52 viyadük, 200´den fazla alt ve üst geçit, 560 kadar da menfez yapılacak. Yozgat Akdağmadeni bölgesinde 5 km´den uzun bir tünel açımı tamamlandı. Yani Ankara-Sivas hızlı tren hattı coğrafya dolayısıyla oldukça zor ve maliyetli bir hat. Ankara- Kırıkkale arasında da Elmadağ bölgesinde Yeşilırmak Vadisi nedeniyle 17 Km´lik bir alanda çoğunlukla viyadük ve tünellerle geçiş sağlanıyor.
Bu hattın (Ankara-Sivas) Sivas-Yerköy arası yapım ihalesi ortalama % 70 seviyesinde sürüyor. Telekominikasyon hattıyla ilgili çalışmalar % 50 seviyesine geçti.
Ankara-Yerköy arasının yapımı ise daha da sıkıntılı gidiyor.
Ankara-Yerköy arası normalde 2020 yılında bitecek gibi planlanmıştı. DPT?varken böyle bir planlama yapılmıştı. Sonra siyasiler bu süreyi, yani 2020 yılını 2018 gibi diye dillendirdiler. Bu hattın genel maliyeti 1.3 milyar dolar gibi? Yani bugünkü parayla 5 milyar lira gibi... Yani eski tabiriyle 5 katrilyon...
Çok para...
Siyasilerin Ankara-Sivas arasını 2018 sonuna bitireceğiz şeklindeki açıklamalarına rağmen, özellikle Yerköy-Ankara arasındaki çalışmaların hala % 40 seviyesinde olması hasebiyle bitim işinin 2019´a sarkacağını sanıyorum. O yıl cumhurbaşkanlığı ve milletvekili seçiminin yapılacak olmasını da hesaba katarsak 2019 tarihi bitiş için daha makul bir zaman gibi geliyor bana...
Peki bizim tren işi ne olacak?
Artık bizim?Yerköy üzerinden Ankara´ya gideceğimiz kesin... Peki ne zaman?
Daha önce bahsettim, bu hattın etüt işi bitti, şimdi projesi hazırlanıyor. Proje ihalesi yapıldı ve bu çalışmanın önümüzdeki yılın mayıs ayına bitirilmesi bekleniyor. Bu durumda her şey normal giderse mayısta projesi bitecek bir işin yapımına her şey tıkır tıkır işlese 2017´nin sonu veya 2018´de ancak başlanabilir.
Hal böyle olunca, daha önce dönemin? Başbakanı Ahmet?Davutoğlu´nun söylediği gibi bizim hattın 2018´e bitmesi mümkün değil. Daha önceki ziyaretinde Cumhurbaşkanı Erdoğan 2019´ da bitecek demişti.
Peki ne zaman biter?
2018´i unutalım. O tarihe zaten Yerköy Ankara arası bitmezki biz burdan trene binipte Ankara´ya gidelim.
Doğrusu bu haliyle 2019 içinde endişeliyim.
Yukarda özet halinde aktardığım gibi eğer 2018 denilen ve gerçekte 2020 olarak planlanmış olan Ankara-Sivas arası 2019´a ?belki biter? diyorsak bizim hattın en erken bitmesi 2020, belki de 2021´i bulabilir.
Ama, bu kaynak meselesi. Ankara-Sivas hattının ortalama maliyeti 5 milyar lira dedik. Bizim Yerköy-Kayseri arası ise ortalama bir milyar civarında gibi. Belki biraz geçebilir. Para için bastırırsak Sivas´la eş zamanlı olarak bizde hızlı trene binebiliriz.
Bir yıl önce, bir yıl sonra; bunu geçtim. Ama, gelin yeni bir tartışma başlatayım. Ankara-Sivas arası Yüksek Hızlı Tren. Yani YHT?dediklerinden. Ama, Kayseri-Yerköy arası projeye HT, yani Hızlı Tren olarak gözüküyor. İkisi aynı şey değil. Bizim ana hatta sonradan yamandığı için, demekki ancak ?Hızlı? olabilmiş, ?Yüksek? olamamış.