VELİ ALTINKAYA


HAVAALANI VE HIZLI TREN BÜTÇESİ

HAVAALANI VE HIZLI TREN BÜTÇESİ


Kayseri’nin ulaşımdaki iki önemli projesi olan hızlı tren ve havaalanı genişlemesinde önümüzdeki yıl ne yapılacak? Ve hangi kaynakla yapılacak? Bu sorulara cevap arayacağım.

Önce havaalanından başlayalım..

  AK Parti iktidarı döneminde havaalanında yeni bina ve genişleme dahi, iki adım atıldı. Bu adımların yeterli olmadığı görülünce, devrin Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün talimatıyla MSB’ye tahsis edilen 250 bin m2 arsa, DHMİ ücretsiz olarak verildi...

   Bu güzel haberi üç ay önce Milletvekili Yaşar Karayel’in ağzından ilk defa duyurmuştuk.

Elbette arsa tahsisi önemli bir gelişme; ama, yeterli değil. Daha önce bu tahsisle ilgili yazımda DHMİ’nin yapılacak düzenleme konusundaki ön görüşlerini aktarmıştım. Pistler hariç, 100 bin m2’lik bir alanda hizmet veren Kayseri Hava Limanı tamamen yeniden planlanacak. Mevcut iki binanın kullanım şekli yeniden gözden geçirilecek; apron genişleyecek, yeni terminal binaları yapılacak vs. Hatta otopark, DHMİ’nin teknik hizmetler alanı, çeşitli hangarlarda bu alan içerisinde inşa edilecek...

   Yani hacimli bir proje... Daha önceki çalışmalarla mukayese edildiği zaman, adeta yeni bir havaalanı yapılacak dersek abartmış olmayız.

DHMİ bir proje hazırlardı. Maliyet konusunda bilgim yok. Ama, epeyce bir para tutacağı kesin.

   Bu noktada havaalanındaki yeni düzenleme için, genel bütçeden pay mı ayrılacak, yoksa başta Antalya ve İstanbul’un 3. havaalanındaki gibi özel sektöre “Yap-İşlet-Devret” modeli ile mi verilecek iş?..

   Eğer genel bütçeden ayrılacak parayla yapılacaksa, önümüzdeki yıl için ayrılan ödeneğin yeterli olacağını sanmam. Kalkınma ve Maliye  Bakanlığı bütçe-yatırım planlamalarına yaz aylarında başlıyor. Bizim arsa tahsisinin yapıldığı dönemde iki bakanlık bütçe taslağını hazırlamış, TBMM’ye göndermek üzereydi... Bütçe Plan Komisyonu’nda veya genel kurulda bizim havaalanı için önergeyle ödenek artırımı, her bölgenin benzeri beklentileri nedeniyle sıkıntı yaratır. Kaldı ki İç Tüzük de bu yönde tekifi engelliyor.

   Özetle havaalanı genişleme çalışması önümüzdeki yıl başlayacak mı?.. Başlayacaksa DHMİ doğrudan mı yapacak, yoksa özel sektör mü devreye sokulacak?.. Bu soruların cevabını arıyorum. Özel sektöre yaptırmak için ihaleye çıkacaksak mesele yok; ancak, kamu kaynağı ile bu işi yapacaksak, epeyce para ve zamana ihtiyacımız var demektir...

   İnşallah ben yanılırım.

   Gelelim diğer ulaşım konusuna...

Cumhurbaşkanı Erdoğan da, Başbakan Davutoğlu da Kayseri-Yerköy arası hızlı tren projesinde önümüzdeki yıl “kazma vurulacağını” söyledi.

   “Kazmanın vurulması” demek, projenin tamamlandığı ve yapım ihalesi aşamasına gelindiği anlamını taşır.

   2010 yılında konuştuğum  Milletvekilimiz Yaşar Karayel bu hat için 500 milyon (trilyon) lira gerektiğini söylemişti.

  Bu 2010 rakamları... Şimdilerde bu rakamın kesinlikle bir milyar liraya doğru gittiğini zannediyorum. Bu rakam çok büyük... Önümüzdeki yıl kazmayı nasıl vuracağımız  sorusuna cevap aramamız gerekiyor.

   Yine kamu ödeneği ile bu işi yapacak olursak kesinlikle 2023’den önce bu iş bitmez. Yok gazetemizin önceki günkü manşetinde olduğu gibi bu iş özel sektör marifetiyle yapılacaksa  projede revizyon gerekir.

   Bakın, Sivas-Yerköy arasını kamu kaynağı ile yapıyoruz; neredeyse üç yıl oldu; bitmedi. Ankara-Yerköy arası ise Elmadağ engeline takıldığı için sarktı. Buraya 17 Km kadar viyadük yapılacak.

  Havaalanının genişlemesi de, hızlı tren hattının yapımı da Kayseri’nin geleceği açısından önemli. Ama, bu iki dev proje hangi kaynakla yapılacak merak ediyorum.

    Plan-Bütçe Komisyonu önceki gün, Ulaştırma Bakanlığı bütçesini kabul etti. Bakalım bize ne kadar ödenek ayrıldı?

00-Talas Müftülüğü’nün organizasyonu için Diyanet İşleri Başkanlığı inceleme başlatmış.

 

00- Talas Belediye Başkanı Palancıoğlu camiye müftülüğün daveti üzerine aşure dağıtımı ve muharrem ayı etkinliği için gittiğini ve  siyasi bir konuşma yapmadığını söylemiş.

 

00-Başkan Özhaseki’nin ‘KCETAŞ’ı satabiliriz’ açıklamasından sonra, bazı çevreler “Hele bir şartnameyi görelim” diyormuş.

 

00- Kayseri’nin ünlü müteahhiti, banka dışı ‘para’ kullanmaya başlamış.

 

00-Kayseri’nin ünlü isimlerinden biri Ankara Gölbaşı manzaralı epeyce arsa almış.

DEVELİ’NİN  RÜYASI

Develi, Kayseri’nin merkez hariç, kısmen kendisine yetebilen ilçelerinden biri. Develi yıllardır il olma sevdasında. Doğrusu bunun şu anda Develi için erken olduğunu düşünüyorum. Türkiye’de nüfusu 250 binin üzerinde olan çok sayıda ilçe, il olmayı bekliyor. Zamanında il olup da  boşalmış şehirlerimizde var. Develi il olma arzusunu dondurup, ERÜ Seyrani Kampüsü’ne  yeni binalar, fakülteler ve yüksek okullar kurulmasını sağlamalı. Ancak, bu yolla Develi beklenen hamleyi yapabilir. Lojman,yurt ve diğer sosyal donatıları ile modern bir kampüs yapabilirsek, öğrencileri, hocaları burada tutabilirsek bir fakültenin yanına 2., 3. fakülteyi kurdurabilirse Develi Seyrani Üniversitesi’ne 2023’e kadar kavuşabilir.