İDRİS YAVUZ


DEVLET DEMİRYOLLARI'NIN DÜNÜ VE BUGÜNÜ


 

2011-2023 yılları arasında hızlı tren hattı hangi illere yapılacağı şöyle sıralanmıştır:

İşletmede Ankara, Eskişehir, Bilecik, Sakarya, Kocaeli, İstanbul, Konya, Karaman, Kırıkkale, Yozgat, Sivas) şehirlerimizde hızlı tren çalışmaya başlamıştır.

Gelecekte; Afyonkarahisar, Uşak, Manisa, İzmir, Tekirdağ, Kırklareli, Edirne, Bursa, Kayseri, Balıkesir, Niğde, Aksaray, Mersin, Adana, Osmaniye, Gaziantep Edirne-Kars gibi kentlerde hızlı tren hat çalışmalarının devam ettiği ifade ediliyor.

2023 yılı sonunda toplam hızlı tren hattının uzunluğu 10 bin kilometreye ulaşacağı ve trenin hızı 160 km ye kadar ulaşacağı hedefleniyor.

Yeniden yapılacak demiryolu hatları ise;

Tecer-Kangal  ‘48 km‘, Kars-Tiflis (BTK)  ‘76 km‘, Kemalpaşa- Turgutlu‘ 27km‘, Adapazarı-Karasu-Ereğli-Bartın ‘285 km’, Konya-Karaman-Ulukışla-Yenice  ‘348 km, Kayseri-Ulukışla ‘172 km‘, Kayseri-Çetinkaya  ‘275 km‘, Aydın-Yatağan-Güllük ‘161 km‘, İncirlik-İskenderun  ‘126 km ‘, Mürşitpnar-Ş.Urfa  ‘ 65 km ‘, Ş. Urfa-Diyarbakır  ‘200 km ‘, Narlı-Malatya  ‘182 km‘, Toprak Kale-Habur  ‘612’, ‘ Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu ‘223’ km, Van Gölü ‘140 km‘, ‘Kurtalan-Cizre ‘110 km. Demiryolları projelerinin hazırlandığını söyleyen Bakan Turhan, 2003 yılında 10 bin 959 kilometre olan toplam demiryolu ağının 12 bin 803 kilometreye ulaştığını söyledi.

Türkiye'nin 2023 hedefleri kapsamında 25 bin kilometre demiryolu uzunluğuna ulaşılması öngörülüyor. 

Bunun 3 bin 500 km'sinin yüksek hızlı, 8 bin 500 km'sinin ise hızlı tren hatlarından oluşması planlanıyor.

Tamamlanan ve yapımı devam eden yüksek hızlı ve hızlı demiryolu projelerinin merkezi Ankara olacak. 

Buna göre Ankara-İstanbul 3 saat, Ankara-Bursa 2 saat 15 dakika, Bursa-Bilecik 45 dakika, Bursa-Eskişehir 1 saat 5 dakika, Bursa-İstanbul 2 saat 15 dakika, Bursa-Konya 2 saat 40 dakika, Bursa-Sivas 4 saat 15 dakika, 

Ankara-Sivas 2 saat, İstanbul-Sivas 5 saat, Ankara-İzmir 3 saat 30 dakika, Ankara-Afyonkarahisar 1 saat 30 dakika, Konya-Karaman 40 dakika, Ankara-Karaman 2 saat 10 dakika, İstanbul - Karaman 4 saat olacağı ifade ediliyor.

Türkiye'de demiryolu yerine karayolu taşımacılığının tercih edilmesi ABD'nin Marshall yardımıyla desteklenmiştir, bunun için milli sanayimizin temeline dinamit konmuştur.

Ebetteki karayolu vasıtalarının meydana getirdiği sektör istihdam açısından önemli bir yer tutmaktadır. Ama bunun milli ekonomimize getirisi daha az ve bedeli ise çok daha ağırdır.

Ülkemize karayolu taşımacılığını dayatan Amerika, neden kendisi DD Yolları’na daha çok yer vermektedir? Bunun üzerinde yeterince düşünmemiz gerekir.

Mevcut durumdaki, Ankara İstanbul Demiryolu Hattı’nın Abdülhamit zamanında 725 km olarak yapılmış, daha sonraları bir takım onarım ve tamiratlar yapılmışsa da, DDY taşımada gözde bir sektör olamamıştır.

1976 yılında Demirel tarafından 411 km olarak ihalesi yapılan daha sonra gerçekleşen Ankara, İstanbul, Konya, Kırıkkale, Yozgat ve Sivas Hızlı Tren Hattı’nın tamamlandığı halde ihtiyaca cevap vermediği ortadadır. 

8 Haziran 2003 tarihinde AKP'nin Ankara İstanbul hızlı tren hattını tamamlamak yerine, Abdülhamit Han zamanından kalan 725 Km’lik hattın yenilenmesi için  ‘Alarko‘ ve İspanyol şirketiyle anlaşma yapılmış, fakat bununda bir facia ile sonuçlandığına tanık oluyoruz.

Tokyo'da yüksek hızlı trenlerin (200 km/s) hız yaptığı halde bu güne kadarda hiç kaza yaptığı görülmemiş.

ABD, Fransa ve Japonya'da 450 km/s hız yapan trenlerin hava yolu taşımacılığı ile rekabet etmektedir ve müşteri tercihleri de oldukça yüksektir.

Türkiye'de istatistikler, yılda 10-12 bin kişinin trafik kazalarında öldüğünü bildiriyor. İlgili ülkelerde DDY ile yapılan hızlı tren yolculuğunda bu maksimum seviyededir.

Türkiye'de trenle yapılan taşımacılığın %30’a çıkarılması durumunda, yıllık 36 milyar dolar tasarruf edilecektir (Prof. Dr. Atıf Ural)

AKP'nin acil eylem planında söz konusu olan15 bin Km yolun, yapılabilirlik (fizibilite) çalışmasının, jeolojik ve jeofizik etütlerinin, şehir içi geçiş planlarının, bilimsel değerlendirmesi yeni yeni sisteme girmeye başlamıştır (Prof. Dr. Atıf Ural) diyor.

Otoyolların geçtiği alanların, 10 kilometre sağ ve solunun, kirlilik nedeniyle tarım alanı olmaktan çıkmıştır. 

Türkiye’nin en verimli ovalarının ortasından otoyol geçmesi, Türk tarımını yok etme planının bir parçasıdır.

İzmir Konya güzergâhından geçenler göreceklerdir ki, sağlı-sollu tüm ağaçlar simsiyahtır, kurumuştur. 

Taşımacılığının % 95’ini karayolu ile yapan Türkiye’de kaza, 195 ülke arasında 12. sıradadır.

Bilim adamlarının görüşüne göre Bolu tüneli Kuzey Anadolu Fay Hattı üzerindedir. Burada trilyonlarca para harcanmıştır. Eğer gerçek bu ise vay bu milletin haline!

Türkiye'de Avrupa'daki toplam sayıdan daha fazla otobüs ve kamyon vardır.

Avrupa ülkelerinde trenle yük taşımacılığının en düşük olduğu ülke Türkiye’dir. 

Japonlara göre, karayolu taşımacılığının, deniz yoluna göre % 166 daha pahalıdır. 

Buna göre İstanbul Ankara arasını 3 saat, Ankara Mersin arasını da 3 saatte alacak olan bir hızlı tren demiryolu maliyetleri oldukça düşecektir. 

Dileriz bu hızlı tren taşımacılığına gerekli önem verilir ve ekonomiye de katkı sağlanmış olur.