VELİ ALTINKAYA


BU YOLUN ÖNEMİNİ BİLMİYORUZ

Gündem - Veli Altınkaya


Ulaştırma Bakanı´nın Kayseri ziyaretinde masaya yatırılan dosyalardan biri de 2014´te Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) yol ağına resmen alınan Tomarza- Tufanbeyli-Göksun yoluydu.

Kayseri kamuoyu bu yolun önemini çok bilmiyor. Zira Kayserililerin çok azını bu güzergahla işi var. Ülkemiz yönünü nasıl batıya dönmüşse, bizimkiler de ilk etapta Ankara-İstanbul istikametindeki çalışmaları takip ediyor. İkinci olarak da güneye yani Antalya, Mersin kısmen Adana istikametine yönelik çalışmalar gündemimizde...

Elbette (Ankara-İstanbul-İzmir istikameti) ve güney batıya (Konya-Antalya güzergahı) yönelik her çalışmayı takip edelim. Ama, bizim açımızdan Malatya bağlantılı doğu, Sivas bağlantılı kuzey (Karadeniz) ve K.Maraş bağlantılı güneydoğu bağlantılarını da yabana atmamamız gerek. Aslında Malatya, Sivas ve Maraş bağlantıları ticaretimiz açısından diğer iki hattan daha önemli.

Bugün benim doğduğum topraklar içinde anlam taşıyan bir bağlantı yolundan bahsetmek istiyorum.

Kayseri´yi Tomarza, Adana´nın Tufanbeyli ilçesi ve Göksun üzerinden K.Maraş´a bağlayan yoldan bahsedeceğim...

Bugün normal karayolu bağlantısı ile Kayseri´nin Göksun´a uzaklığı 190 Km kadar. Keza Tufanbeyli´ye bağlantısı bir o kadar.

Aslında Adana´nın Tufanbeyli, Saimbeyli, hatta Feke gibi ilçeleri ile, Maraş´ın Göksun ilçesini Kayseri´ye daha kestirme bağlayan yollar var.

Ne demek istediğimi Tomarza, Develi ve kısmen de Sarız halkı daha iyi anlar.

Yahyalı´ da Aladağları aştığınız zaman hemen arkada Adana´nın?Saimbeyli, Feke hatta biraz daha aşağıdan?Kozan ilçesine bağlanırsınız. Ecdadımız Milli Mücadele yılları da dahil, 100 yılı aşkın süredir bu bağlantı yollarını at, eşek, kağnı ve nihayet bugün motorlu araçlarla kullanıyor.

Keza Develi´nin hemen güneyini Gezbel bağlantılı aştığınız zaman Tufanbeyli-Saimbeyli yoluna çıkarsınız. Bu yolun Kayseri tarafı modern bir şekilde yapıldı aslında; ama, Gezbel sonrası, yani Adana bağlantılı bölümü sıkıntılı. Daha doğrusu asfalt yol var, ama yeterli değil.

Tomarza´nın Orta Toroslar´ın eteklerinde yaşayan ahalisi de Sarız, Tufanbeyli, Saimbeyli, hatta Göksun´a gideceği zaman var olan ve Torosları yaz aylarında ancak aşabildiğimiz yolu kullanıyorlar...

Ulaştırma Bakanı´nın  son ziyaretinde Kayseri Tomarza, Tufanbeyli, Göksun bağlantılı yol da masaya yatırıldı.

Yazının girişinde de belirttiğim gibi bu yol aslında KGM tarafından yol ağına 2014´te alındı. Bu kararda kendisi de Tomarzalı olan dönemin?Kayseri Milletvekili şuanda AK?Parti MKYK?Üyesi olan Yaşar?Karayel´in büyük emeği var. Şimdi bu projeyi tüm milletvekillerinden daha çok takip görevi  Yaşar?Abi´nin oğlu İsmail Emrah Karayel´e düşse gerek.

Bu yol Kayseri- Maraş bağlantısını neredeyse 2 saate düşürüyor. Hatta daha az. Maraş bağlantısı demek Antep ve Urfa bağlantısının da yakınlaşması anlamına gelmiyor mu? Bu yöre halkı ve bölge ile ticaret yapanlar projenin önemini daha iyi anlayacaktır.

Peki yeni yolun güzergahı nasıl? Bu soruya cevap vermeden önce Başbakan Yardımcısı Veysi Kaynak´ın, bir süre önce seçim bölgesi Maraş´ta, bu yolla ilgili söylediklerini haberlerden aynen aktarayım:

 ?...Kayseri´yi 52 km yakınlaştırıyoruz. Kahramanmaraş-Kayseri karayolu bildiğiniz gibi 290 km. mesafede. Göksun´dan sonra Sarız, Pınarbaşı istikametine gidiyoruz. Şimdi Göksun´dan sonra Kahramanmaraşlılar´ın (Yalak) olarak bildiği, Yeşilkent´ten Tufanbeyli ve Tomarza istikametine bir yol çalışmasına Karayolları Genel Müdürlüğümüz başlamış vaziyette. Bu Kahramanmaraş Göksun ve Kayseri yolunu 52 km kısaltan bir yoldur.?

Aslında Başbakan Yardımcısı yanlış bilgilendirilmiş. Kayseri-K.Maraş 52 Km değil, 81 Km daha yakınlaşacak.

Yine yukarıdaki konuşmada benim hoşuma giden bir eksik bilgilendirme daha var. Düzenli okuyucularımız, bizim Sarız Yalak (Yeşilkent) doğumlu olduğumuzu bilir. Yeni yol Yalak´tan değil  kuş uçumu Yalak´a 10 Km mesafede olan Göksun´a bağlı Keklikoluk köyünden geçiyor.

Yeni yolun güzergahı şöyle:

Kayseri, Tomarza (malum bu yol yeni yapıldı ve sıkıntısız),Tomarza Toklar, Arslantaş, Ayvat, Tozlu, Tufanbeyli, Bozgüney, Keklikoluk ve Göksun...

 Yukarda uzun uzun izaha çalıştığım gibi bu güzergahta bir yol var. KGM, için mevcut yolu genişletmek zor değil. Ancak, bu yol Orta Toroslar´dan geçiyor. Yolun geçtiği yerlerde yükseklik 2 bin metreye kadar çıkıyor. Bu haliyle yolun genişletilmesi yılın yarısında sağlıklı kullanılamaması anlamına gelir. Bu projeyi maliyetli ve anlamlı kılan Toroslar´ın 5. 5 Km kadar delinerek tünel yapılacak olması.

İşte karar verilen de bu tünelin yapılması. 5.5 Km uzunluğunda bir tünelle Orta Toroslar açılacak ve benim doğduğum topraklara Yalak adı verilen?Binboğa ve Tahtalı Dağları arasındaki geniş ova, Tufanbeyli Tozlu yakınlarında bu yolla buluşacak...

Bu yolun 2023´e ancak biteceğini sanıyorum. Bu projede en önemli maliyeti ve zamanı 5.5 Km uzunluğundaki tünel alacak. Devletin kayıtlarına giren bu projenin eninde sonunda tamamlanması mukadder. Yeter ki plana, programa alınmış olsun.

Bu güzergahın bizden çok K. Maraşlılar tarafından daha yakından takip edildiğini belirteyim. Aynı şekilde Tufanbeyli, Saimbeyli, Feke, hatta Kozan ahalisi de bu projeyi bizden çok takip ediyor. Bu yolun tamamlanması ile Kayseri ayrı bir noktadan cazibe merkezi olacak.

Bir hususu daha aktarıp yazıyı noktalayalım.

Kayseri´nin?Niğde yakınlarından Ankara-Adana otobanına bağlanmasını 2007 seçimleri öncesi milletvekillerine sormuştum. On yıl aradan sonra bu konunun planlama, hatta programa alınma bazlı konuşuluyor olmasından duyduğum mutluluğu da ifade etmek isterim.