VELİ ALTINKAYA


BİZİM YHT İŞİ KARIŞTI


/resimler/2016-11/21/1900315532882.jpg

Sizi yaklaşık 2 yıl geriye götürüp 24 Ocak 2015´te bu sütunda ?Aman Başkanım Karıştırma? başlığı ile yazdığım yazının bir bölümünü aktarmak istiyorum. Sonrasında diyeceklerim var.

İşte o yazının bir bölümü..:
?...Yazının başlığındaki ?Başkan´ Büyükşehir?Belediye Başkanı Mehmet Özhaseki...
Başkan Özhaseki, iki ay kadar önce yaptığımız bir TV programında, detaylandırmadan hızlı trenle ilgili olarak, ?yeni bir bilgi? paylaştı.
Başkan´ın canlı yayında verdiği bilgiye göre, bazı müteşebbisler, Kayseri-Ankara hızlı tren hattının Nevşehir´i de içine alması ve belli oranda ?yolcu garantisi? verilmesi halinde ?yap-işlet, devret? gibi bir modelle kendileri tarafından yapılacağını söylüyormuş.
Başkan´dan yine canlı yayında, bu konuyu açmasını istedim, doğal olarak fazla bilgi vermedi...
Erciyes (Kayseri)-Kapadokya (Nevşehir) arasındaki turizm yakınlaşması bizim yapacağımız en akıllı iş olur. Yılda ortalama 3 milyona yakın turistin geldiği, tanıtım problemi olmayan, şehrimize uzaklığı 45 dakika mesafede olan bir potansiyelden yararlanmamak akıl işi değil...
Bu noktada yöneticilerimiz Nevşehir yöneticileri ile her türlü temasa geçti. Geçtiğimiz günlerde Kayseri´de yapılan toplantının ikincisi hafta sonu Nevşehir´de yapıldı...
Özetle bu iş doğru... Kayseri ile Nevşehir´in turizm entegrasyonu iki şehre de dinamo etkisi yapar.
Allah ömür verirse Cumhuriyet´in 100. yılında Kayseri bir ticaret şehri olmakla birlikte, daha çok da, turizm şehri olarak anılacaktır. Bu noktada Kapadokya faktörünü çok iyi kullanmamız elzemdir.
Konumuz bu olayda doğrudan bağlantılı olan hızlı trenin güzergahı meselesi...
Başkan Özhaseki, Nevşehir´deki toplantıda ilk kez Kayseri´de dillendirdiği hızlı trenin güzergah değişikliği ile ilgili özel sektör (müteşebbis) talebini yüksek sesle bir daha ifade etmiş.
Aman Başkanım lütfen karıştırma...
Aslında Kayseri-Ankara hızlı treninin Nevşehir bağlantılı olması, yukarıda kısaca izaha çalıştığım turizm dinamizmi açısından elzem... Böyle olabilse tadından yenmez olur...
Ancak; korkuyorum. Bakanlıkta bizim bu işe zoraki sıcak bakan bürokratlar; ?Zaten biz Kayseri-Ankara hattını gönülsüz yapacağız. Madem güzergah değişikliği istiyorsunuz, o halde yeni güzergahla ilgili yeni bir etüt ve proje çalışması başlatalım? derlerse yandık...
İki-üç yıl daha yeni proje bekleriz. Sonra yeni hattın yapım ihalesi vs iş uzar...
Salı günü Kayseri Milletvekilimiz?Yaşar?Karayel´le görüştüm. ?Sayın Vekilim, ne oldu bizim hızlı trenin YPK kararı ve yatırım programına alınma işi? dedim. ?Veliciğim yakında her iki kararı da sana göndereceğim ? dedi...
Aslında Başkan Özhaseki doğru söylüyor. Eğer Nevşehir´le Kayseri´yi hızlı tren hattı ile bağlayabilirsek emin olun Kapadokya bölgesine gelen turistlerin en az yarısını Kayseri´ye çekeriz...
Ama hızlı trenin Kayseri-Ankara güzergahını değiştirmek istersek, bir üç-beş yıl kaybımız olur.
Sayın Başkan, yoksa yanlış mı düşünüyorum.?

/resimler/2016-11/21/1901414909237.jpg

...............................

Kayseri-Ankara arası Yüksek?Hızlı Tren (YHT) konusuyla ilgili yaklaşık on yıldır yazmadığım, yazı, yapmadığım yorum kalmadı.
Son olarak Almanya´ya giderken Ulaştırma Bakanı Arslan´ın Kayseri programında ( ki o program ertelendi) konuyu sorsun diye meslektaşım Oktay Ensari´ye hitabende bir yazı yazmıştım. Bakan gelmeyince bizim yazı da, kardeşim Oktay´ın soru sorma işi de güme gitti.
Almanya´dan takip ettim; benim yazıdan bir kaç gün sonra Kadir?Abi (Dayıoğlu) bizim yazıya da atıfta bulunan bir yazı yayınladı. Kadir?Abi hızlı tren dahil, Kayseri´ye, Kayseri´nin projelerine yönelik iyi takip yapan, ?mühendis gözü ve mantığı? ile projeleri, açıklamaları takip eden güzel yorumlar kaleme alıyor.
Pazar günü öğleden sonra Oktay kardeşim arayarak, bizim yazılardan sonra kendisini Kapadokya Yüksek?Hızlı Tren Yatırım ve İşletmecilik?A.Ş. Kentsel?Sistemler ve Ulaştırma Genel?Müdürü Samet?Koç´un arayarak Kayseri-Nevşehir-Kırşehir-Kırıkkale-Ankara YHT hattı ile ilgili bilgi verdiğini söyledi.
Haberi alınca ?Eyvah? dedim. Oktay, ?Veli ne oldu, güzel haber, sana yazdığım haberi ve fotoğrafları atayım da bak? dedi ve sağolsun o saat itibariyle İstanbul´a göndermiş olmasına rağmen yayınlanmamış haberini gönderdi...
(Not: O haber, refikimiz Kayseri Anadolu Haber Gazetesi´nin dünkü manşetindeydi.)
DHA?Bölge Müdürü Oktay Ensari´nin İstanbul´a geçtiği ve sağolsun bir kopyasını da bana gönderdiği haberde (Fotoğraflarda Koç tarafından Oktay Ensari´ye gönderilmiş) yer alan Kapadokya Yüksek Hızlı Tren Yatırım ve İşletmecilik A.Ş. Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Genel Müdürü Samet Koç´un açıklamalarının bir bölümünü tetkikinize sunuyorum:
"Ankara-Kayseri YHT Projesi, Ankara-Sivas arası YHT hattı üzerinde Yerköy´den ayrılarak Kayseri´ye kadar 158 km uzunluğunda bir güzergah olarak planlanmıştı. Uluslararası tecrübeye sahip Arcadis firması ve İTÜ´den ulaştırma alanında uzman hocalarımızla yapmış olduğumuz güzergah ve fizibilite çalışmaları sonrasında, bu güzergaha talebin yüksek olmadığına ve YİD modelinde başarılı olunamayacağı sonucuna vararak alternatif güzergahlar konusunda etütler yaptık. Demiryolu bağlantısı olmayan; ancak 4 mevsim yüksek yolcu talebi olan, ülkenin önemli turizm noktaları ile yoğun nüfuslu yerleşimlerine ek olarak Hacıbektaş, Nevşehir ve Kırşehir´in de dahil edildiği yeni güzergahlar belirledik. Ankara-Kayseri YHT Projesi, Delice-Yerköy-Kayseri arası 222, Delice-Kırşehir- Nevşehir-Kayseri arası ise 232 kilometre olarak planlandı. Ankara-Kayseri YHT Projesi için, Yerköy yerine Delice´de bulunan ve Samsun hattına ayrılan makastan Nevşehir ve Kırşehir´e, oradan da Samsun´a ulaşım imkanı sağlanmış olacaktır. Ayrıca, bu demiryolu hizmeti ile, yolculuk talebi yoğun olan ve çok önemli turizm noktalarımız olan Kırşehir, Nevşehir ve Hacıbektaş´ın kalkınmasına da destek verilmiş olacaktır. Avantaj olarak nitelendirdiğimiz bu plan, Yerköy´den ayrılan güzergaha oranla, Delice´den ayrılması durumunda yalnızca 10 kilometrelik bir artış ile hayata geçmiş olacaktır. Bu artış ufak, ama faydası oldukça büyüktür. 232 kilometre uzunluğundaki proje bedelimiz, toplamda; ilk keşif bedeli olarak 800 milyon dolar olarak öngörülmüştür. Bu miktar, yol altyapısı 250 kilometre/saat hıza göre tasarlanmış olup 8-10 tren seti alımı yapılmasını da gerekli kılmaktadır."

/resimler/2016-11/21/1902331160247.jpg

"2019 YILI CUMHURİYET BAYRAMI´NA YETİŞEBİLİR"
Samet Koç, 1.5 yıldan bu yana çalışma yaptıklarını Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı´nın Hollanda firması tarafından hazırlanan projeye sıcak baktığını, 49 yıllığına ´YİD´ modeliyle gerçekleştirilecek Kapadokya treni için Çıkrıkçıoğlu Grup Yönetim Kurulu Başkanı, aynı zamanda TİM Başkanvekili ve Abdullah Gül Üniversitesi (AGÜ) Vakıf Başkanı Kayserili İşadamı Mustafa Çıkrıkçıoğlu´nun, konuyu Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan Binalı Yıldırım´a götürdüğünü söyledi. Koç, "Türk, Japon ve İspanyol konsorsiyumu tarafından ortak gerçekleştirilecek proje, en kısa sürede ihaleye çıktığı takdirde hedef olarak 2019 yılında 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı´nda, vatandaşlarımızı Kapadokya trenine bindirmeyi hedefliyoruz" dedi.
Bundan 8-10 ay önceydi, Büyükşehir?Belediye Başkanı Mustafa Çelik özel bir sohbet ortamında Kayseri-Ankara YHT işini konuşurken İstanbul´dan bir grup işadamının yabancı konsorsiyumla mevcut hattı Kapadokya´dan geçiren bir çalışma ve teklifte bulunduğunu söyledi.
Çelik Başkan´a da. ?Aman?başkanım gözünü severim, iki sene önce Haseki Başkan´da böyle birşey dillendirdi. Bu iş olacaksa olsun; ama DDY zaten bizim hatta zoraki sıcak bakıyor. Etüt, proje vs işi zaten ağır gidiyor, bu kez DDY ?Arkadaş sizin güzergah değişti, şimdi yeni etüt ve proje çalışması yapacağız´ derse bizim iş uzar? mealinde yorumlar yapmıştım.

/resimler/2016-11/21/1903142098622.jpg

Gelin şimdi bazı sorulara cevap arayalım.:
1-Çıkrıkçıoğlu´nun başını çektiği İstanbul´daki bir grup işadamının Japon ve İspanyollarla Hükümete götürdüğü Ankara-Kırıkkale-Kırşehir-Nevşehir-Kayseri YHT projesi ve teklifinin son durumu ne?
Not: Ankara-Kırıkkale arası zaten Sivas hattı olarak yapılıyor. Bu durumda yukarıdaki haberden anlayacağınız üzere, bize Kırıkkale yakınlarından bir sapak verilerek?Kırşehir, Hacıbektaş, Nevşehir ve Kayseri´ye ulaşılacak.
2-Çıkrıkçıoğlu-Japonya ve İspanya Grubu´nun teklifine hükümet tarafından sıcak bakılırsa, gerçekten Samet?Koç´un ifade ettiği gibi üç yılda yeni hattın etüt, proje yapım ve nihayet yolcu taşıma aşamasına gelinecek mi?
3- Bu üçlü konsorsiyum bu hattı elbette ?babasının hayrına´ yapacak değil. Yap-İşlet-Devret metodu odaklı bir teklifin yapıldığı anlaşılıyor, elbette detaylarını açıklamazlar ama genel olarak yapılan teklif ne?
a-) Kullanılacak kredi için Hazine garantisi isteniyor mu?
b-) Bu YHT hattı tamamlandığı zaman yolcu taşıma kapasitesi ve garantisi olarak devletten ne talep ediliyor?
Sorulara DDY?hattı üzerinden devam edelim.:
1- Bize YHT,?Ankara-Sivas hattı üzerindeki Yerköy´den bir sapakla gelecekti. Burası 74 Km. Gidiş-geliş olmak üzere toplam 150 Km´lik bir hat yapılacaktı...
Daha önce AK?Parti´nin büyükleri bu hattın?Başbakanın başkanlığındaki Yüksek?Planlama Kurulu´na girdiğini ve Ocak 2015 itibariyle onaylandığını söylediler.
Yine söylenene göre bu onaya bağlı olarak bu hattın etüt ve proje işi ihale edildi. Yine bize verilen bilgiye göre bu iş Mayıs 2017´de bitecek ve sonrasında ödenek sağlanabilirse yapım ihalesine geçilecek.
Bu yorumdan sonra 2. soruyu soralım:
2-) Eğer Çıkrıkcıoğlu, Japonya, İspanya konsorsiyumunun teklifi kabul edilecek olursa, Yerköy-Kayseri arası ile ilgili yapılan tüm çalışmalar çöpe mi gidecek? Kayseri´ye iki YHT gelmeyeceğine göre, bu çalışma ne olacak?
3-)Bakanlık özel sektörün teklifi dolayısıyla mı bizim çalışmayı askıya alıyor?
4-) Vatandaşın haklı olarak, ?Ben onu bunu bilmem. AK?Parti´ye 14 yıldır oy veriyorum. YHT´ye ne zaman bineceğim´ sorusuna ne cevap vereceğiz?
Bakanlık özel sektörün teklifine sıcak bakarsa, bizim siyasiler bize diyecek ki:
?Arkadaş sizin derdiniz Ankara´ya YHT ile gitmek değil mi? Ha Yerköy üzerinden, ha Nevşehir-Hacı Bektaş üzerinden gitmişsiniz ne fark eder. Hatta, özel sektörün teklifi daha cazip, Kayseri´den trene biniyor ve doğrudan Ankara´ya gidiyorsunuz. Diğerinde Yerköy´de aktarmada olabilir. Yetmedi, eğer biz Yerköy hattını yapacaksak DDY kaynağı ile yapacağız ve bunun içinde bir milyar lira, yani eski parayla bir katrilyon lazım. Ama özel sektör kaynağı kendisi bulacak. Hem özel sektör her alanda devletten daha hızlı iş yapıyor.?
Biz geçmişte siyasi büyüklerimizin söylediği gi bi, Sivas´la eş zamanlı olarak YHT´ye binelim de nasıl binersek binelim. Yeter ki binelim.
Lütfen şu işi uzatmayın. Biz Ankara´ya DDY hattını kullanarak Yerköy´den mi gideceğiz, yoksa özel sektörün teklifi ettiği güzergahtan mı?
Özel sektörün teklifi bana vatandaş olarak güzergah ciheti ile daha cazip geliyor. Ama bu işin uzamasından korkuyorum. Biran önce başlatın da nereyi başlatacaksanız başlatın.